Een wijze les, opnieuw. Koop altijd je motorolie in één keer. De DAF-garage in Amersfoort waar ik mijn olie eind oktober uit de 'bulk' had gehaald, bleek overgeschakeld op een ander type. Een, zoals dat heet, volsyntheet. Deze synthetische olie heeft een soort reinigingsmiddelen in zich die de motor schoner houden, maar die bedoeld is voor de modernste motoren. Oudere motoren zijn juist gesteld op enige vervuiling anders dan gaan de 'keerringen' kapot, waar die ook mogen zitten. In ieder geval moet ik gebruik maken van een E7-olie - een die een volledig minerale olie (zonder synthetische component) moet kunnen vervangen.
Verschillende merken oliën blijk je bovendien niet zomaar te kunnen mengen. Hulpstoffen in de ene olie kunnen stoffen in de andere bijten, dus moest ik opnieuw een bestelling plaatsen bij de dealer in Amersfoort. Gelukkig was die er in drie dagen al, zodat ik mijn ongeduld niet langer hoefde te bedwingen.
Eerder deze week plaatste ik een nieuw oliefilter, ook een verhaal apart. Het Mann-filter dat ik bij de DAF-dealer te Katwijk tevoorschijn toverde, bleek bijna een museumstuk. Een kleine zoektocht volgde, waarna ze me een mooi nieuw Mahle-filter model OX 56 hebben geleverd.Van oliefilters heb ik al helemaal geen verstand maar ik ga ervan uit dat het allemaal in orde is.
En vandaag heb ik de overige motorolie erbij gemikt. En wat loopt hij weer mooi! Ik hoefde helemaal geen gas bij te geven om de motor te starten - wat anders wel het geval is en ik heb zelfs het idee dat de uitlaatgassen schoner zijn. Nu is het ook niet meer rond het vriespunt maar al richting lente-achtige temperaturen, maar toch loopt de motor hoorbaar en merkbaar mooier. Dit heeft er onder andere mee te maken dat het een 10W40-olie is. Die vloeit wat beter als hij koud is, waardoor de motor bij koudere temperaturen gemakkelijker start.
Ik ben bijna klaar voor de lente, alleen nog het aggregaat!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten