Het is ongelooflijk, maar waar: de Yanmar heeft gedraaid vandaag! Na een vergeefse poging de accu te reanimeren, waagde ik nog maar eens een halfslachtige poging de diesel met het trekkoord in gang te zetten. Toen het gevaarte vervolgens na één keer trekken tot leven kwam, was ik perplex. De uitlaat kuchte wat stof en een wolkje rook uit, maar de uitlaatgassen waren vrijwel onmiddellijk kleurloos, zoals het hoort. Ik was zo verbaasd dat het een paar seconden duurde voordat ik bekomen was en ik me besefte dat de correcte respons was om te juichen, wat ik daarna toch maar deed. De conclusie is dat de verlopen diesel het systeem uit was en vervangen door de verse die ik in de tank had gegoten. Met de verbrandingsmotor lijkt dus weinig aan de hand.
Naast goed nieuws was er ook slecht nieuws. De accu is dus overleden. Daarna heb ik de startkabelaansluiting van de startmotor doorgemeten. Die mat 1,5 Ohm. Dat is bijna zonder weerstand, wat waarschijnlijk betekent dat er ergens kortsluiting is in de startmotor. Die moet dus open. En wie weet wat nog meer.
Het aggregaat leverde bovendien geen 220 volt wisselstroom, maar ongeveer 8. Dat is al iets, maar nog steeds 212 volt te weinig. Mogelijk eveneens kortsluiting in het elektrische gedeelte. Die moet dus open. En wie weet wat nog meer.
Hm, maar eens naar Yanmar bellen morgen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Betekent dit dat je voorlopig niet kunt varen?
Een reactie posten