zondag 15 maart 2009

Generatorreanimatie

Vandaag hebben Eefke en ik een eerste poging ondernomen om de Yanmar/Generac weer nieuw leven in te blazen. Tevergeefs, om een goede verhaalopbouw eens goed om zeep te helpen. Na flink de handleiding erop nageslagen te hebben, hebben we ons eraan gewaagd. Maar het valt nog niet mee om een 6 kilowatt diesel die een jaar of tien heeft stilgestaan, handmatig weer aan de praat te krijgen. De compressieslag is enorm zwaar, en als hierop geen ontbranding volgt - ten gevolge van nog aanwezig vocht of iets dergelijks - dan volgt hierop een flinke terugslag bij de volgende slag.

Dieseltechniek 101. Mijn Yanmar is een dieselmotor met één viertakt cilinder, verticaal opgesteld. De zuiger in de cilinder beweegt dus op en neer. Viertakt betekent dat de verbranding een cyclus doorloopt met vier 'slagen'. De eerste is de inlaatslag, hier gaat de zuiger naar beneden en trekt lucht naar binnen in de cilinder. De tweede slag is de compressie. De zuiger beweegt omhoog en perst de lucht samen. Hierbij stijgt de temperatuur zo sterk, dat, zodra de zuiger helemaal boven is, de op het laatste moment ingespoten diesel vanzelf tot verbranding komt. Hierop volgt de verbrandings- of arbeidsslag. Onder verbranding van het diesel-luchtmengsel wordt de zuiger weer naar beneden geduwd, en drijft zo de motor aan. De laatste slag is de uitlaatslag, met het weer omhoog bewegen van de zuiger worden de verbrandingsgassen naar buiten gestuwd.

Dit is waarom het zo zwaar is om de Yanmar handmatig aan te slingeren: de forse ééncilinder moet het diesel-luchtmengsel zwaar samenpersen om de vereiste temperatuursstijging te krijgen. Dit compressie-oplopende temperatuurverschijnsel staat bekend als de algemene gaswet. Een samengeperst gas stijgt in temperatuur, iets wat je al kan voelen aan de warmte van je fietspomp nadat je je band op hebt gepompt. Om de circa 550 graden Celsius in de cilinder te bereiken, moet de ruimte in de cilinder over het algemeen worden samengeperst tot ongeveer 40 bar! Dit is waarom het zoveel moeite kost een dieselmotor te starten: een cilinder die benzine stookt, wordt samengeperst tot maar 14 bar, je fietsband maar een bar of 3.

Dit is waarom het zo handig is dat er een elektrische startmotor bij het aggregaat zit. Er stond zelfs nog een startaccu naast het aggregaat, die zowaar nog 3,3 (van de normaliter 12) volt aangaf toen ik hem doormat. Die heb ik nu aan de acculader hangen, maar het is zeer twijfelachtig of ik die weer tot leven kan wekken. Een beter plan is waarschijnlijk een paar tientjes te besteden aan een nieuwe. In ieder geval, de Yanmar wilde vooralsnog niet starten. Als dit komt door oude diesel of vocht of iets dergelijks, dan is het altijd makkelijker om een tijdje te proberen hem elektrisch te starten dan te zweten met het trekkoord...

1 opmerking:

werkschuw zei

Stoer dat Eefke ook mee-klust.