Het is toch weer anders gelopen. De Viking ligt nu tegenover Turfsingel 70, direct naast het opgravingsterrein, alwaar ik met toestemming van de gemeente lig op een ligplaats die normaliter - vanwege de bouwwerkzaamheden - niet meer als ligplaats beschikbaar is. Ik ben nu officieel toezichthouder op het terrein (ik heb mij al goed van mijn taak gekweten en iemand van het terrein gestuurd) en heb nu uitzicht op de Rabatbrug, de Turfsingel, de bouwkeet van Bontenbal en de opgravingsput zelf.
De museumhaven is niet doorgegaan. De havenmeester is langs het schip gereden toen het nog aan de Kattensingel lag, en heeft gemeld dat de opbouw niet van een erg monumentale aard getuigde. Een grove belediging natuurlijk, maar ergens ook wel begrijpelijk. Het heeft me ook aan het denken gezet. Als ik voor historisch schip door wil gaan, moet ik maar eens werk gaan maken van een restauratieplan.
De Viking is per slot van rekening een origineel van de hand van G. de Vries Lentsch Junior, bouwjaar 1930 aan de Grasweg 60-62 te Amsterdam. In amsterdam zouden de archieven van de scheepsbouwer opvraagbaar zijn, zo heb ik mij door de vorige eigenaar laten vertellen, waarin ook "werfnummer 876" vermeld zou moeten zijn.
Ik ga maar eens bellen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten