De laatste dag van de klusweek hebben we afgesloten met een werkbezoek aan een soort van zusterschip van de Viking. Althans, ik wilde uitzoeken in hoeverre het eigenlijk een zusterschip was. Ik was het schip tegengekomen na een tip van een collega, die het op internet had zien staan. Later zag ik het nog eens in een tijdschrift, waar het opnieuw te koop werd aangeboden.
In kopen ben ik niet geïnteresseerd, maar wel in de constructie, de originele Kromhout-motor die erin staat en de gerestaureerde opbouw van de kajuit. Die laatstgenoemde bleek toch tegen een stalen frame te zijn gemonteerd, maar de motor was echt een fenomeen, waarover later meer.
Het schip zelf was in dienst geweest als vaartuig voor de Amsterdamse politie, net als de Viking gebouwd bij de Vries Lentsch. De MS 1 is echter in 1932 in Nieuwendam gebouwd - aan de noordoostkant van Amsterdam, in tegenstelling tot de Viking naar verluid in 1930, aan de Grasweg te Amsterdam, wat aan de noordwestkant ligt.
De constructie van de schepen verschilt op een paar opvallende plekken. Ondanks dat de schepen even breed zijn, 3,45 meter, zijn de gangboorden bij de MS 1 aanmerkelijk breder. Dat gaat ten koste van de ruimte in de kajuit. Daarnaast is de MS 1 ongeveer drie meter langer, wat het schip nog een smallere aanblik geeft dan de Viking. Ook het achterschip is anders - deze is vlak, in tegenstelling tot het ronde achterschip van de Viking.
1 opmerking:
Hallo.
Het schip waar u het over heeft heeft niet de naam MS1 gehad maar de ‘politie Amsterdam 1’en RP 71 en RP 16.
Ik ben de nieuwe eigenaar heeft u misschien nog meer info over dit schip.(ms1).
Mvg kees Zandstra
Een reactie posten