dinsdag 21 april 2009

Generatorgedoe

Achter de schermen is de laatste weken hard gewerkt aan mijn onafhankelijkheidsstrijd, om het zo maar uit te drukken. Die komt vooral neer op het bemachtigen van een werkende generatorset die genoeg stroom kan opwekken om mijn wasmachine te kunnen laten draaien. Die neemt 3500 watt, dus dat moet het aggregaat minimaal kunnen leveren.

In het realiseren daarvan heb ik afgelopen weken ontzettend veel gebeld, op internet gekeken, gesproken met mensen, heb het oude aggregaat van boord laten halen en contact gelegd met een heerschap dat de zijne aan mij kwijt wil, bij hem op bezoek geweest, afspraken gemaakt, zodat ik nu in de fase zit waarin de koop moet gaan plaatsvinden en ik een werf moet zien te vinden die het apparaat wil plaatsen. Dit is even kort door de bocht, in werkelijkheid ligt de zaak nog even wat complexer. Heb ik niet al eens eerder geschreven dat zaken aan boord van de Viking zelden eenvoudig zijn?

In Katwijk had ik een bedrijf bereid gevonden, Electra Brandt, om mijn oude generator na te laten kijken. Wat er allemaal aan mankeerde en wat het zou kosten om het te laten repareren. Omdat ik niet voor onvoorziene kosten wil komen te staan, heb ik verzocht om een prijsopgaaf en de onderzoekskosten. Tot mijn grote vreugde vroegen ze niet meer dan € 23,50 aan zoekkosten en boden ze zelfs aan om het apparaat van boord te tillen en het per bestelwagen naar de zaak te vervoeren.

Helaas bleek het niet mogelijk voor het bedrijf om het aggregaat te repareren. Onderdelen moesten in Amerika worden besteld bij een zaak waarmee ze geen handelsrelatie onderhielden. Onverrichter zake wilde ik de € 23,50 voldoen en de zaak daarbij laten. Toen moest het bedrijf even slikken. In het onderzoek naar de mankenmenten waren € 175,- aan manuren gaan zitten. Vriendelijk legde ik uit dat ik afspraken had gemaakt met het bedrijf over de onderzoekskosten. De man moest vervolgens even met de afdeling gaan overleggen.

Enige dagen later werd ik teruggebeld. Of ik akkoord ging met € 75,- inclusief afvoer van het defecte apparaat. Dat was me te gortig, afspraak is afspraak. Ik bood desondanks aan € 50,- te betalen en zelf voor de afvoer te zorgen. De man ging weer in overleg met de afdeling.

Enige dagen later werd ik door iemand van de serviceafdeling gebeld. Of ik nog steeds bij mijn voorstel van € 50,- bleef. Toen ik daar bevestigend op antwoordde, was de spreekwoordelijke boot aan. Dat ik dan maar mijn vijf tientjes moest komen aflossen en dat hij me daarna nooit meer wilde zien. Dat hij het helemaal gehad had met die bootjesmensen, dat hij ze niet meer ging helpen. Dat ze net als circusmensen waren, die deed hij ook niet meer.

Hallo? Maak dan geen afspraken die je niet kan waarmaken. Ik had met alle plezier mijn generator bij hen laten repareren, maar hiervan hebben ze zelf aangegeven dat ze dat niet konden of wilden. Maar blaf je klanten niet af als ze sympathie het dubbele van de afgesproken prijs aanbieden te betalen.

1 opmerking:

werkschuw zei

Tsss. Wat een eikels.