De kachel is aan geweest! Zij het maar voor eventjes, want toen bleek al gauw dat de afdichting van de uitlaat niet 100% is. Dit was nauwelijks een verrassing, want de uitlaat die ik had aangesloten zat eerst op de vorige kachel, met een wat kleinere diameter. De uitlaatpijp paste vervolgens dus in de nieuwe CV, in plaats van erop. Met een beetje tape verhelp je dat niet en de motorruimte begon zich, in weerwil van mijn enthousiasme, al spoedig te vullen met dieseluitlaatgassen. Niet de beste lucht om in te verkeren.
Het grote AAN-moment was dus niet geheel juichend en jubel. Er is nog een hoop te doen. Ik heb een verloopje besteld die de verschillen in uitlaatdiameter moet overbruggen en er zijn nog een paar afdichtingen bij radiatoren die niet volledig waterdicht zijn. Dit betekent dat er kostbare koelvloeistof langzaam maar zeker weglekt.
Een verbijsterende 70 liter koelvloeistof à ca. € 2,50 heeft het systeem opgeslokt, overigens. In de buffertank zit een slordige 20 liter, de overige 60 zit dus in de leidingen en radiatoren. Dit heb ik schromelijk onderschat. Aanvankelijk had ik 40 liter aangeschaft, maar aangezien er geen manier is om erachter te komen hoeveel het systeem eigenlijk nodig heeft, heb ik mondjesmaat liters toegevoegd. Mijn vaste leverancier van bootonderdelen had nog dertig literflesjes (!) staan, die er dus allemaal in zijn gegaan. Toen die er eenmaal in zaten, kreeg ik toch wel de indruk dat het systeem aan het volraken was, maar vraag me niet hoe ik tot deze conclusie kwam.
Nu heeft de winter de plannen toch ingehaald. Bij -10 's nachts en temperaturen onder het vriespunt overdag, gooi ik de handdoek in de ring. Het leidingwatersysteem is afgetapt, dus drama's als vorig jaar met gesprongen leidingen en dolgedraaide waterpompen zijn uitgesloten. Nu is het wachten op wat warmer weer en dan de klus afronden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten