woensdag 8 september 2010

Stuurkabel


In mijn afwezigheid in Denemarken is de stuurkabel van de Viking gebroken. Jawel dwars doormidden. Nou ja, er is wel ca. 30 jaar overheen gegaan waarbij er geduldig aan de kabel is geknabbeld door zout en water. De kabel dient ook eens in de zoveel jaar geolied te worden om roest tegen te gaan, maar dat lijkt hier niet gebeurd/gewerkt te zijn/hebben.

De vraag rijst natuurlijk hoe een kabel in mijn afwezigheid kan breken, maar dit is gemakkelijk uit te leggen: voor het eerst heb ik iemand anders de sleutels van de Viking overhandigd. Punt is dat ik al enige tijd, af en aan klussend, bij werf het Vrouwezand afgemeerd lig. Maar niet altijd op dezelfde plek - er moet nogal eens gewisseld worden wegens werkzaamheden. Daarvoor draagt de werf meestal de zorg. Men wilde na eindeloos met spierkracht verhalen van de Viking nu ook wel eens een keer op de motor. Dus heb ik tijdens mijn vakantie het schip aan de werf toevertrouwd.

Wie kan nu nog zeggen dat toeval zonder ironie is? In de honderden uren die ik met het schip heb gevaren heeft het stuurmechanisme nooit een krimp gegeven. De kabel had het ook op het Amsterdam-Rijnkanaal kunnen begeven, in een sluis of bij een brug. Stuurloos ronddrijven op een van die keren dat we de Waal hebben bevaren, had echt desastreus kunnen uitpakken. De eerste keer dat er in mijn afwezigheid met het schip nog geen 100 meter wordt gevaren, besluit de kabel dat het nu toch echt genoeg is. Ik heb de werfmedewerkers toevertrouwd dat ik zou hebben gegild als een meisje als het in mijn aanwezigheid was gebeurd...

1 opmerking:

Jezusje zei

Leen je je schip es uit, slopen ze de boel meteen! Mooi is dat. Suen die handel zeg ik je!