Een mooie klus voltooid. De massieve hydrofoorpomp (drinkwaterpomp) van Stork die voorheen bovenop het bovenstaande knalrode drukvat prijkte, is vervangen door een bescheiden Italiaan. Marco heet hij, en hij is slim en heeft nog niet de helft van de kracht van de vorige.
Waarom? In de eerste plaats omdat de krachtpatser van Stork lekte. De afdichtingen van de zuigerstang waren versleten, dus daar moest iets aan gebeuren. De pomp sloeg enkele malen per dag vanzelf aan vanwege de slechte afdichting en lekte water de machinekamer in. Slechte zaak, dat spreekt voor zich.
In de tweede plaats vanwege zijn brute en domme kracht. Stork is een bedrijf met een lange geschiedenis, voortgekomen uit de 19e-eeuwse textielindustrie. Het industrieel-stoommachinale karakter van Stork is in zekere zin nog steeds te zien. Water gutst de kraan uit als hij los gaat. De pomp kent maar twee standen: aan en uit. De druk is te laag of goed. Een beetje als autorijden door het gaspedaal alleen maar volledig in te trappen of helemaal niet. Je gemiddelde snelheid kan je nog wel controleren, maar alleen door intervallen van wel en niet gas geven, af te meten aan je snelheidsmeter. Onder de 100? Gas! Een comfortabele rit is uitgesloten, want het is wel een soort van BMW.
In de derde plaats vanwege het geluid. Een midden in de nacht aanslaande zuigerpomp van 250 watt hoor je, echt waar. Een laag soort van roffel, een beetje als een machinegeweer. Ondanks dat ik maanden in het geluid heb gewoond, stoorde het 's nachts nog steeds.
Maar Marco niet. Marco UP3/E is een echte Italiaan. Verfijnd, subtiel en intelligent. Het is een relatief jong bedrijf, gevestigd in 1970 in Castenedolo, op een slordige 100 km. ten oosten van Milaan. Om de cliches over Italianen te completeren: Marco kan ook goed en uitbundig opscheppen. Maar Marco heeft ook wel wat om over op te scheppen: hij is veel stiller dan de ruwe Stork en hij heeft een intelligent pompsysteem. De snelheid waarmee de pomp draait en de daarmee geleverde watertoevoer wordt bepaald door de afname. In andere woorden: hoe verder je de kraan open draait, hoe harder hij pompt, tot hij de volle 100 watt inzet. Geen herrie meer, geen hortende en stotende waterstraal meer.
Marco UP3/E zou wel iets vlotter mogen opstarten en iets constanter water draaien bij geringe afname, maar verder is het een mooie toevoeging aan de Viking.
Binnenkort nieuws over de oplossing voor mijn mobiliteitsproblemen: mijn 'nieuwe' auto.
2 opmerkingen:
Over dat 'mijn' in 'mijn 'nieuwe' auto zou ik ook maar aanhalingstekens zetten. Ik meende mij te herinneren dat die eigenlijk van iemand anders was? ;)
Interessant artikel over de hydrofoorpomp. Familie denkt ook over de aanschaf na maar zoekt nog naar de ideale fabrikant en installateur.
Een reactie posten