Zaken rond de generator willen niet zo vlotten. Een half jaar na mijn besluit om iets aan de jachthavenkosten te gaan doen en zelfstandiger te worden met behulp van een eigen elektriciteitscentrale, is hier nog weinig van terecht gekomen. Na het debakel in Katwijk was ik in contact gekomen met een man die zijn nauwelijk gebruikte generator aan mij wilde overdoen omdat hij een zwaardere en stillere wilde installeren. Dit begon veelbelovend met een bezoek bij hem aan boord in Leiden en diverse telefoontjes over beslissingsmomenten. Met dit contact gaat het rap bergafwaarts. De man is altijd onderweg of is anderszins druk doende en belooft mij terug te bellen. Wat hij nu al enige weken achtereen achterwege laat.
Tijd om maar weer eens verder te kijken. Dit keer heeft een havenmeester mij op het spoor gezet van een handel- en installatiebedrijf voor scheepsmotoren in Sliedrecht, genaamd Drinkwaard. Deze mensen hebben een set voor mij te koop van 4.2 kVA, genoeg om de wasmachine mee te draaien. Het is een mooie set, met een motor afkomstig van de scheepvaarttak van Volvo: Penta. Dit zijn motoren met een goede naam. Hij is bovendien watergekoeld, dus relatief stil, maar het zal wel wat meer moeite zijn om hem te installeren. Er moeten namelijk een aanvoer en een afvoer voor koelwater van buiten aangebract worden in de romp van de Viking. Het elektrische gedeelte is van Engelse makelij, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken van welk merk. Het geheel is samengesteld door het Britse bedrijf G&M, Series 5, type MDV(M).
Er is een grote kanttekening bij deze ogenschijnlijk mooie set. Hij wordt aangeboden voor €100,- meer dan de set van de man die niet terugbelt (€1850,-), en de set is uit 1991 met een onbekend aantal draaiuren erop. Er is weinig over het verleden van de generator bekend, het is bovendien nog onbekend of de generator wel draait en of hij de benodigde 4,2 kilowatt keurig bij 50 hertz wel kan leveren. Volgende week gaan de mensen van Drinkwaard hem testen en bellen ze mij of hij het doet. Maar ik twijfel nog. 18 jaar is een hele leeftijd en €1850,- een aanzienlijk bedrag om een dergelijk risico mee te nemen. Het is een goede prijs, zodra dit risico wordt afgedekt door een jaar lang garantie, bijvoorbeeld. Anders vind ik het eigenlijk te duur.
1 opmerking:
Zijn die kosten inclusief het aanbrengen van koelwatertoevoergaten (galgjewoord!!) in de romp?! Ik neem aan dat Viking daarvoor op de kant moet? 'sook niet gratis lijkt me...
o_0
Misschien is walstroom toch goedkoper
:P
Een reactie posten