Dit is dus de boosdoener - hij is bijna volledig doorgeroest. Het gat was gemaskeerd door een mofje van flexibele ventilatiebuis, maar door de roestontwikkeling en andere degradatie, slecht afgedicht. De zwarte vlek boven de uitlaat is de afdichting van de reling, een half jaar geleden geschilderd, de zwarte prut eromheen roest, vers door mij gebikt.
Je kan je afvragen hoe dit nog aaneen hangt, maar zaken beginnen wel op hun plaats te vallen. Na het lek in de uitlaat eerst gezocht te hebben in de motorruimte, daarna in de achterbergruimte blijkt het zich bijna bij het uiterste eindje te bevinden. Hoe dit voor zoveel rookontwikkeling in het schip kan zorgen, verbaast me, maar toch heb ik goede hoop dat, als deze halfgare bocht vervangen wordt door een nieuwe, het stinkprobleem verholpen zal zijn.
Het moet ongeveer zo gaan. De motor start en de koude dieselmotor begint enthousiast rookwolken uit te stoten. Door het gat in de uitlaat ontsnapt rook, die door de gaten in het dek naar de achterbergruimte walmen. Door de uitlaatgassen van de draaiende motor ontstaat er in de uitlaat en onder het dek een lichte overdruk, en doordat de luchtinlaat van de motor zich in de motorruimte bevindt, zich aldaar een lichte onderdruk. Met als gevolg dat de uitlaatgassen een opmars maken door de bergruimte, door de betimmering van de slaapkamer, in de richting van de motor. Tegen die tijd staat er in de slaapkamer al een lichte tot matige mist, tamelijk penetrant, olfactorisch gezien. Dat betekent dat het flink stinkt.
1 opmerking:
Heu een logje!
Een reactie posten