woensdag 11 juni 2008
Hoeveel Magnum-ijsjes gaan er in een startaccu?
Mijn startaccuset heb ik vandaag vervangen. Zoals misschien op de foto te zien is, zijn de polen gesmolten, van de linker accu de minpool en van de rechter de plus. Ik denk dat ik tijdens het verwisselen van de lichtaccu's van oudjaarsdag de accu's, die niet veel ouder dan een jaar of twee kunnen zijn, de genadeklap heb gegeven. Zoals sommigen zich misschien herinneren, heb ik toen de pluspool van de startaccu verbonden met de scheepsmassa. Het vuurwerk begon vervolgens vroeg in Vlissingen die dag.
Nu denk ik dat er iets erg fout is gegaan in één of beide accu's. In Gouda had ik enkele malen moeite met starten - de accu was weliswaar op voldoende voltagepeil maar miste de capaciteit om de motor draaiende te krijgen. Daarom ben ik vanuit Gouda op alleen de lichtaccu's
naar Amersfoort gevaren.
Om nu het boordnet weer compleet te maken, heb ik dus een nieuwe set accu's gekocht, tweemaal 12 volt, 100 ampere-uur (Ah). Dit betekent dat, theoretisch gezien, de accu in staat moet zijn een uur lang 100 ampère te leveren. Bij 12 volt is dit dus 12 * 100 = 1200 Watt-uur, ook wel 1,2 kilowattuur (kWh), jawel, dezelfde energiemaat die in huishoudens wordt gehanteerd om de stroomrekening te bepalen. Zo kan ik nog wel even de natuurkundelessen van de middelbare school herhalen - een watt is een Joule per seconde, en met één Joule kan je een kracht van één Newton over een meter verplaatsen. Als je dan het aantal Joules per seconde vermenigvuldigt met de uren, dan kom je dus uit op 4320000 Joules oftewel 4,3 megajoules aan energie die er in zo'n accu gaat. Best wel veel hè, 8,6 megajoules voor een set van twee startaccu's. Toevallig net zoveel als de voedingswaarde van 18 Magnum-ijsjes (de chocolade-variant, 480 kJ per ijsje). Hm, best wel weinig eigenlijk als je het zo bekijkt, al denk ik niet dat je voedingswaardes zo gemakkelijk kan vergelijken met elektrische energie.
Het halen van de nieuwe accu's was een makkie, het eruit halen van de oude een crime. Er zaten een paar heel mooie startaccu's in, twee echte Varta's van elk 230 (!) Ah. Als ik dat geweten had, dan had ik misschien wat zuiniger gedaan ermee. Het bleken ook semi-tractie accu's te zijn, iets waar ik pas achter ben gekomen nu ze goed doorbakken zijn. Ik had ze dus ook voor de verlichting kunnen gebruiken, maar tja.
Accu's van 230 Ah, zo kan ik je nu vertellen, knap zwaar, iets waar ik niet helemaal op gerekend had. 63 kilo per stuk, om precies te zijn, want ik heb ze op de weegschaal gezet. In andere woorden: ik heb me een breuk gesjouwd, maar mijn rug is nog heel (afkloppen).
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten